Samenzweringskunst
Het geluid
komt de bezoeker buiten al tegemoet. Terwijl je nog bij de buitendeur staat van
galerie Abel Neukunst hoor je het blikkerige geluid
van een radiouitzending. Het is een Amerikaanse
talkshow en de gemoederen lopen er hoog op. Eenmaal binnen zie je het
schaalmodel van een Porsche 911 op een sokkel staan.
De motorkap staat open en daarin blijkt een luidspreker verstopt. Om de
discussie te kunnen volgen moet je er dicht bij gaan staan. Een man die zich Jimmy noemt uit er hardop zijn twijfels over de aanslagen
op de Twintowers op 11 september. “Er moet springstof
gebruikt zijn. Dat zie je aan de manier waarop de torens in elkaar zakken. Ik biedt een miljoen dollar aan degene die mij kan bewijzen dat
de vliegtuigen de enige oorzaak waren.” De reacties van luisteraars zijn heftig
en er wordt flink geschreeuwd.
De
kunstenaar Sven Kalden noemt deze speelgoedversie van de Porsche
911 ‘Conspiracy Car’, de
samenzweringsauto. Zaterdagavond schoof hij de rest van zijn werken die in Abel
Neukunst nog tot en met 11 maart te zien zijn, aan de
kant en hing een groot filmdoek op. Daarop vertoonde hij clips en films over
samenzweringstheorieën over de aanslagen van 11 september. “Er is zoveel
informatie beschikbaar, en de discussies gaan nog steeds maar door, vooral in
Amerika. Dat wilde ik laten zien”, zegt hij.
Terwijl de
gasten een biertje pakken en ontspannen met elkaar kletsen, is op het scherm
een videoclip te zien waarin toespraken van George Bush gesampled zijn tot het lijkt of hij Imagine van John Lennon citeert.
Daarna volgt een lange documentaire, Loose Change, waarin de officiële verklaringen over de aanslagen
van 11 september in twijfel getrokken worden. “Ik neem geen standpunt in”, zegt
Sven Kalden. “Ik wil alleen laten zien hoe breed de discussie ook op dit moment
nog steeds gevoerd wordt.”
De
intensiteit waarmee deze discussie nog steeds gevoerd wordt, ziet de kunstenaar
als een vorm van Popart, een commentaar op onze samenleving. Zijn eigen werk
gaat over grote thema’s. Achter het filmdoek verstopt staat een schaalmodel van
de muur die Israël onlangs bouwde. Sven Kalden beschilderde die met graffiti
van de Berlijnse Muur die als East Side Gallery alleen nog dienst
doet als toeristische trekpleister. Hij heeft geen enkele functie meer. “Dat
zie ik als een teken van hoop voor de Israëlische muur.”
Het publiek blijft tot laat op de avond in- en uitlopen en volgt
geconcentreerd video’s waarin gespeculeerd wordt over Bin
Laden, Afghanistan, George Bush
en Condoleeza Rice. Dan begeeft plotseling de computer
het en eindigt de avond abrupt. Het lijkt wel een samenzwering .
Verschenen in: Berliner
Zeitung, 6 maart 2006